sobota, 10 marca 2012

Klasyczna francuska tarta lotaryńska (Quiche lorraine) / French quiche lorraine

Czas na kulinarne podróże. Talerzem powędrowałam po mapie i postanowiłam zatrzymać się na chwilę w północno-wschodniej Francji a dokładniej w regionie Lotaryngii, skąd pochodzi dzisiejszy przepis.

Tę wytrawną tartę lubię nazywać różnie, z francuska, quiche lorraine, czasami tartą lub plackiem lotaryńskim a czasami po prostu kiszem. Nazwa nie ma jednak znaczenia, liczy się smak. I choć nie jest to danie ani zdrowe, ani dietetyczne, to jest przepyszne. Nie będę też ukrywać, że wymaga trochę czasu na przygotowanie ale efekt końcowy wart jest całej naszej pracy. Idealnie nadaje się zarówno na uroczystą kolację, czy lekki lunch. Można go równie dobrze jeść na zimno lub na ciepło w zależności od upodobań. Idealnie smakuje serwowany z miksem sałat skropionych lekkim winegretem i z niezobowiązującym białym, lekkim winem. Na myśl przychodzi mi lekko słodki Riesling, który przełamie ostry smak wytrawnej tarty, ale to tylko moja sugestia. Eksperymentujcie i szukajcie idealnego połączenia.
 

Składniki na kruche ciasto (do foremki o średnicy 26cm)
180 g mąki
85 g masła lub masła roślinnego
sól
zimna woda

Składniki na nadzienie
260 g sera cheddar lub sera morskiego
5-6 jajek
250 ml śmietany 30 lub 36%
200 g bekonu
opcjonalnie (pół czerwonej, pieczonej papryki, pokrojonej w kostkę)
sól i pieprz do smaku
odrobina gałki muszkatołowej, świeżo zmielonej
pół pęczka świeżej natki pietruszki, drobno posiekanej
odrobina świeżego tymianku (może być z balkonowej doniczki)

1. Wymieszaj sól z mąką i zagnieć z masłem aż powstaną grudki ciasta. 
2. Dodaj wodę i wyrób kruche ciasto
3. Schładzaj w lodówce około 0,5 godziny
4. Rozwałkuj ciasto i wyłóż nim tortownicę o średnicy 26 cm
5. Nakłuj ciasto widelcem w kilku miejscach, rozłóż folię aluminiową i przysyp ciasto fasolą, żeby je obciążyć i żeby nie uniosło się podczas pieczenia
5. Piecz w temperaturze 180 stopni około 15 minut
6. Zdejmij fasolę i folię i piecz jeszcze około 5 minut, tak aby tarta się zrumieniła
7. W trakcie pieczenia tarty, podsmaż bekon na patelni
8. Zetrzyj ser na tarce o grubych oczkach
9. W dużej misce dobrze wymieszaj jajka ze śmietaną. 
10. Miksturę jaj i śmietany dopraw solą pieprzem, tymiankiem i gałką
11. Po 20 minutach wyjmij spód do tarty z piekarnika
12. Na spodzie tarty rozłóż bekon, ser i paprykę (jeżeli jej używasz) a na samym wierzchu natkę pietruszki
13. Zalej miksturą z jajek i śmietany
14. Zapiekaj jeszcze przez 30-45 minut w piekarniku aż masa jajeczna się całkowicie zetnie. Masa jajeczna podczas pieczenia będzie się pięknie podnosić, ale po wyjęciu z piekarnika opadnie. To normalne. 
15. Przed podaniem na stół pozwól tarcie odpocząć 10 minut. 
 English version:
Traditionally french quiche lorraine
This classic french savoury tart is simply delicious. Definitely not healty, definitely not dietetic bus soooo delicious. Preparations are quite time consuming but trust me, the final result is worht all you efforts. It's perfect both for a festive dinner and for light lunch. It is best served with a mix of various salads, sprinkled lightly with vinaigrette and with a glass of chilled white wine e.g. riesling. 

Ingredients for the pastry (for 26cm baking dish)
180  flour
85  butter
salt
cold water

Ingredients for the filling
260 g cheddar cheese
5-6 eggs
250 ml  of heavy cream 30 or 36%
200 g of bacon
salt and pepper up to taste
a pinch of freshly ground nutmeg
fresh parsley, chopped
a few springs of fresh thyme

1. Mix well salt and flour. Combine with butter and work the dough with your fingers till crumbles are formed. 
2. Add cold water and work the dough until pastry is formed.
3. Refrigerate for around half and hour
4. Roll the pastry and place in a baking dish
5. Makes some holes in the pastry by means of fork, cover with aluminium foil and spread dry beans or glass balls, so that the pastry does not rise during baking. 
5. Bake at 180 centigrades for around 15 minutes
6. Remove dry beans/glass balls together with alluminium foil and bake for 5 more minutes to brown the pastry a little bit
7. Fry bacon on the pan until crisp
8. Grate the cheese
9. Mix eggs and cream in a bit bowl and season with salt, pepper, nutmeg and thyme
10. Remove the prebaked pastry from the oven
11. Spread cheese and bacon and parsley on the prebaked pastry
12. Pour the mixture of eggs and cream over the bacon, cheese and pastry
13. Bake the quiche lorraine for 35-45 minutes more until the egg mixture is all set.
14. Allow to cool a little bit (10-15 minutes) ans serve

18 komentarzy:

  1. Klasyczna jest mniej kolorowa, z samą szynką i jajkami, choć warzywne dodatki to oczywiście plus smakowy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mi się quiche kojarzy z amerykańskimi serialami / filmami - jak ktoś umiera, przynosi się jedzenie i quiche się pojawia dość często...

    OdpowiedzUsuń
  3. @ WegAnka

    Dodałam papryki, żeby zrównoważyć trochę ten grzech bekonowy ;-) i żeby dodać do tej tarty choć odrobinę zdrowia i błonnika ;-)

    @ Bratka

    Hmmmm, nie kojarzę takich scen w amerykańskich serialach i filmach. No ale cóż ja mogę powiedzieć, skoro ja nie mam telewizora :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ wspaniale się prezentuje. Jaka kolorowa, super!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hahaha, ja też nie mam telewizora! I to porównanie mnie zaskoczyło, a to dość dziwne, bo dużo filmów oglądam...

    Owszem, jeżyny sprawiają, że crumble nie jest tak słodkie. Kruszonka w owsa też jest pycha (fajna tekstura plus aspekt zdrowotny)!

    OdpowiedzUsuń
  6. @ WegAnka

    No to witaj w klubie beztelewizorowych:-D Yeah, coraz nas więcej :-D

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubie quiche lorraine, choc staram sie nie jesc jej za czesto - wiadomo, lekkie toto nie jest :) Ale za to jakie pyszne! (A telewizor mam, ale uzywam tylko do... ogladania filmow.)

    OdpowiedzUsuń
  8. Takiej tarcie to ja mówię zdecydowane: poproszę kawałek! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam wytrawne tarty, moim zdaniem w smaku przebijają czasem nawet te imponujące, słodkie placki :) Twoja lotaryńska wygląda bosko i kolorowo!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kocham quiche lorraine! Twoja jest cudownie wiosenna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam kolorowe potrawy, zawsze są piękne i smaczne!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jestem wielbicielką tart! mam na ich punkcie bzika! Przyznam, że ostatnio odpuściłam już robienie tej :) teraz u mnie na okrągło jest tarta z brokułami!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tarta z brokułami też brzmi interesująco i pysznie :-)

      Usuń