wtorek, 5 listopada 2013

Sok żurawinowy / Cranberry juice


Żurawinę śmiało mogę uznać za odkrycie sezonu. Obchodziłam ją dookoła przez dwa lata. Maleńkie czerwone owoce zawsze mnie ciekawiły, ale nie miałam wystarczająco dużo odwagi, żeby wreszcie je kupić i spróbować. Jak już zaprosiłam żurawinę do skoraqowej kuchni, to rozgościła się w niej na dłużej. Mam na nią całą masę pomysłów, więc jeszcze Wam się znudzi.  

Na początek częstuję Was sokiem żurawinowym. Jest świetnym dodatkiem do śniadaniowej kaszy manny, czy jako polepszacz do herbaty. Świetnie smakuje też sam, rozcieńczony wrzątkiem. Nie muszę chyba wspominać, że taki sok będzie o niebo lepszy i o trzy nieba zdrowszy od soków, które znajdziecie na sklepowych półkach :-) A jeżeli zapasteryzujecie słoiczki z tym żurawinowym dobrodziejstwem, to będziecie się cieszyć takim sokiem przez długie i zimne jesienno-zimowe miesiące.To będzie też świetny pomysł na świąteczny prezent :-)

Fresh cranberries are definitely discovery of the season as is cranberry juice. Tart, yet slightly on the sweet side, delicious and healthy juice will compliments perfectly your porridge in the morning or a cup of tea. It can be also simply diluted with boiling water, as fruity infusion. If you want to enjoy your cranberry juice throughout autumn and winter, you can prepare bigger batch and pasteurize it in jar. Then you will have delicious cranberry surprises in your pantry for many, many months. It can also be a perfect xmas gift :-) 




Składniki scroll down to English version
1kg owoców żurawiny
szklanka cukru
woda 

1.Umyj dokładnie żurawinę
2. Jeżeli masz czas i chcesz pozbyć się goryczki i intensywnej cierpkości, przez przygotowaniem soku przemroź owoce
3. Umieść owoce w garnku i zalew wodą, tak żeby żurawina była cała zamoczona w wodzie
4. Gotuj żurawinę aż sok odrobinę zgęstnieje
5. Przetrzyj sok z owocami przez sitko. (Miąższ owoców, który został po odciśnięciu sokiem możesz zaprawić cukrem i zużyć jako dżem)
6. Dodaj cukier
7. Podgotuj jeszcze kilka chwil 
8. Wlej sok do czystych wyparzonych słoiczków 
9. Zakręć suchymi, ale wcześniej wyparzonymi nakrętkami 
10. Jeżeli wiesz, że nie zużyjesz soku z przeciągu dwóch tygodni, zapasteryzuj słoiki z sokiem przez ok 20 -25 minut. O metodach pasteryzacji przeczytasz tu: klik

English version
Ingredients
1 kg of fresh cranberries
1 cup of sugar
water

1. Wash cranberries thoroughly
2. If you have time and you want to remove bitterness and tarntness, freeze cranberries for around 24h
3. Place cranberries in a pot and cover with water
4.  Bring to a boil and simmer until juice thickens a bit
5. Sieve the juice with fruits (you don't have to discard the fruit pulp. You can add some sugar into it and use as a jam)
6. Add sugar
7. Simmer for few more minutes
8. Pour into clean jars
9. Put on clean and dry lids
10. If you are not going to use up cranberry juice within 2 weeks, pasteurize jars with cranberry juice for around 20-25 minutes. You can read about pasteurizing methods here: click

Inspiracja: klik / Inspiration: click

24 komentarze:

  1. Herbatka z takim sokiem? Brzmi świetnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. musi być pyszny:) śliczna zastawa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszny, a zastawa wygrzebana z babcinych zasobów :-)

      Usuń
  3. musi być pyszny :) a zdjęcia cudowne!

    OdpowiedzUsuń
  4. o matko, pragnę takiej herbatki z dodatkiem soku żurawinowego:O:O:O:D:D:D

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę o informację ile soku wyszło Tobie z 1 kg,u mnie sami sokomiłośnicy więc pytam,aby wiedzieć z jaką ilością mam się zmierzyć.Wyobrażam sobie jaki on pyszny,a że dostęp do niej mam to nic tylko uruchomić przetwórnię domową.Pozdrawiam Magda z Gna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie wyszły dwa litry, ale ja jeszcze odrobinę sok rozcieńczyłam przed rozlaniem do słoików, bo założyłam, że dzięki dużej ilości naturalnych pektyn w żurawinie sok jeszcze zgęstnieje podczas pasteryzacji.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź,pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Świetny sok , zdrowy i pyszny . :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A gdzie żurawinę kupujesz? Jakoś nie stanęła mi w tym roku na drodze na rynku :) Ile kosztuje kilogram?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na zielonym rynku na placu barlickiego. Jest jej zatrzęsienie. 15 zł za kilogram, ale w weekendy może być drożej

      Usuń
  8. Na zimowe wieczory jak znalazł...:) Cudne zdjęcia.... jak zwykle :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie :-D i potwierdzam, że zimowe wieczory staną się dzięki temu lepsze :-)

      Usuń
  9. Sliczne zdjecia. I sliczna zastawa :) A sok na pewno pyszny i zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Majko, a sok zaiste i pyszny i zdrowy :-) Uzależniam się od niego powoli :-)

      Usuń
  10. Dzięki Tobie odkryłam jarmuż ,, rozsmakowałam się w nim ... dzięki Tobie odkryję też żurawinę.
    Robię co roku domowy sok z wielu owoców / lub ich mieszanek / z żurawiny soku jeszcze nie robiłam , ale już wyobrażam sobie jak cudownie smakuje.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo super, cieszę się niezmiernie, że jarmuż zagościł w Twojej kuchni dzięki mnie :-) A żurawina też zapewne na dobre się u Ciebie rozgości. Gdybyś miała problem ze znalezieniem żywej, to Amber donosi, że mrożona jest dostępna w IKEI przez cały rok :-)

      Usuń